آرامگاه خواجه ربیع مشهد
نوشته شده توسط : یوسفی

آرامگاه خواجه ربیع مشهد

_ربیع_مشهد_4.jpg

_ربیع_مشهد_5.jpg

آرامگاه خواجه ربیع در انتهای خیابان خواجه ربیع و در شمالی ترین بخش مشهد واقع شده است.بنای این مقبره با شکوه و زیبا در باغی وسیع و مصفا برکناره راست کشف رود و در حاشیه شمالی شهر مشهداست.
دسترسی اصلی به مقبره از طریق خیابان خواجه ربیع و از جنوب آن مسیر می باشد. و سایر دسترسی های اطراف آن معابر فرعی گلشاد و ابوذر است.
ربیع ابن حثیم مشهور به خواجه ربیع از طایفه بنی اسد و ساکن کوفه از زمره زهاد هشتگانه صدر اسلام و تابعین ( کسانی که صحابه پیامبر را درک کرده اند ) و همچنین از یاران  حضرت علی علیه السلام بوده است. وی ضمن ارادت به حضرت علی (ع) ظاهرا از خویشان معاویه بن ابوسفیان هم بوده است. بنابراین در سالهای پایانی خلافت حضرت علی ( ع ) و بروز اختلاف میان ایشان و معاویه, به قصد انزوا و دوری از نزاع طرفین عراق را به قصد ایران و خراسان ترک کرده است. او در سال های پایانی عمر ساکن شهر نوغان ( مرکز ولایت توس در آن زمان ) شده است. نهایتا در سال 63 قمری یا به روایتی ضعیف در سال 61 در گذشته و در یک فرسنگی شمال نوغان که اینک مزاراوست مدفون شده است. جد قاجارها ( فتحعلی خان ) نیز که در سال 1139 قمری توسط نادرقلی افشار در همان باغ کشته شده زیرگنبد مقبره خواجه مدفون است.

اساس بنای فعلی مقبره خواجه ربیع در سال های 1026 تا 1031 قمری به امر شاه عباس و با سرپرستی یکی از سادات رضوی مشهد به نام « میرزا الغ » احداث شده است.

_ربیع_مشهد_3.jpg

_ربیع_مشهد_2.jpg

 





:: موضوعات مرتبط: تور مشهد , ,
:: برچسب‌ها: دیدنی های مشهد , جاذبه های گردشگری مشهد , جاذبه های توریستی مشهد, بهترین جاذبه های توریستی مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 تير 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: